ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن ﭘﯿﺶدﺑﺴﺘﺎﻧﯽ دارای ٢٤ ﻣﺎده اﺳﺖ ﮐﻪ در ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻬﯿﻢ و ﯾﻮﺳﻔﯽ (١٣٧٨) ﻃﺮاﺣﯽ و ﻫﻨﺠﺎرﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه است. ﺷﻬﯿﻢ و ﯾﻮﺳﻔﯽ (١٣٧٨) ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ رواﯾﯽ ﺳﺎزه اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد. ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺳﺎزه ﺣﺎﮐﯽ از ﭼﻬﺎر ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ، ﺗﺮس، رﻓﺘﺎراﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺑﻮد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺤﺘﻮای ﺳﻮاﻻت ﻧﯿﺰ ﺑﺮای رواﯾﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ اﺳﺎﺗﯿﺪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮﻧﺒﺎخ ﻧﯿﺰ ﺑﺮای ﮐﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ را ٠/٨٠ ﺑﺮآورد ﻧﻤﻮدﻧﺪ. آﻧﻬﺎ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎی ﮐﺮﻧﺒﺎخ را ﺑﺮای ﮔﺮوهﻫﺎی ﺳﻨﯽ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ: ٣ ﺳﺎﻟﻪ ٠/٨٢، ٤ ﺳﺎﻟﻪ ٠/٧٨، ٥ ﺳﺎﻟﻪ ٠/٨٠ و ٦ ﺳﺎﻟﻪ٠/٨١ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ دروﻧﯽ ﻣﻄﻠﻮب ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻠﻮرادو ﺗﻮﺳﻂ وﯾﻠﮑﺎت، بونادا، ریدل و همکاران (٢٠١١) ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه است. اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﺎوی ٢٠ آﯾﺘﻢ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ واﻟﺪﯾﻦ ﯾﺎ ﻣﻌﻠﻤﺎن داﻧﺶآﻣﻮزان ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد. وﯾﻠﮑﺎت و ﻫﻤﮑﺎران (٢٠١١) ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ ﮐﻞ ﺳﻮالﻫﺎ را ﺑﻪواﺳﻄﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ٠/٩٥ ﮔﺰارش ﻧﻤﻮدﻧﺪ. رواﯾﯽ ﺗﻔﮑﯿﮑﯽ و رواﯾﯽ ﺳﺎزه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺬﮐﻮر در ﺣﺪ ﻣﻄﻠﻮب ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ رواﯾﯽ ﻫﻤﮕﺮای ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺧﻮاﻧﺪن ٠/٦٤، رﯾﺎﺿﯽ ٠/٤٤، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٦٤، اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٦٤ و ﻓﻀﺎﯾﯽ ٠/٣٠ (وﯾﻠﮑﺎت و ﻫﻤﮑﺎران، ٢٠١١؛ ﺣﺎﺟﻠﻮ و رﺿﺎیی ﺷﺮﯾﻒ، ١٣٩٠). در ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از دو روش ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دورﻧﯽ و ﺑﺎزآزﻣﺎﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮدﻧﺪ. ﻫﻤﺴﺎﻧﯽ دروﻧﯽ ﮐﻞ و ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی آن از ﻃﺮﯾﻖ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮔﺰارش ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺧﻮاﻧﺪن ٠/٨٨، رﯾﺎﺿﯽ ٠/٧١، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٨٣، اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٥٨، ﻓﻀﺎﯾﯽ٠/٧٢ و ﮐﻞ ٠/٩٠ و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﺑﺎزآزﻣﺎﯾﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﯽ دو ﻫﻔﺘﻪ اﺟﺮا ﮔﺮدﯾﺪ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن - ﺑﺎزآزﻣﻮن ﺑﻪ ﻗﺮار زﯾﺮ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ: ﺧﻮاﻧﺪن ٠/٩٣، رﯾﺎﺿﯽ ٠/٨٧، ﺷﻨﺎﺧﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٨٩، اﺿﻄﺮاب اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ٠/٨٤، ﻓﻀﺎﯾﯽ ٠/٨٢ و ﮐﻞ ٠/٩٤ رواﯾﯽ ﺳﺎزه ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﮐﻠﻮرادو ﻧﯿﺰ ﺑﻪ دو ﺷﯿﻮه ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺧﺮده ﻣﻘﯿﺎسﻫﺎی آن و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ و ﺗﺎﯾﯿﺪی ﻣﻮرد ﺗﺎﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ (ﺣﺎﺟﻠﻮ و رﺿﺎﯾﯽﺷﺮﯾﻒ، ١٣٩٠).
- ۹۸/۰۱/۲۰