blosuren

blosuren

blosuren

blosuren

پیوندها
  • ۰
  • ۰

کبودوال مرواریدی که روی خزه ها می لغزد  : استان گلستان یکی از محبوب ترین مکان ها جهت استراحت و گذراندن اوقات فراغت می باشد. اگر بخواهیم اغراق آمیز بگوییم تمام این شهر جاذبه دیدنی است، و میتوان در این شهر شگفتی ها یک تعطیلات تابستانه بی نظیر را سپری کرد. این استان با طبیعت بی نظیری که دارد سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است و آبشار کبودوال نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکی از مهم ترین مکان هایی است که مورد توجه توریست های خارجی و مسافران داخلی قرار گرفته است.

زیبایی جنگل های دیدنی استان گلستان با وجود آبشارهایی که در خود دارد دو چندان می شود. با نگاهی به جغرافیای طبیعی این جنگل ها تقریبا همه جای استان گلستان از وجود آبشارهایی بهره مند است. شیب تند رشته کوه های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است باعث شده آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری از نواحی مختلف سرازیر شود و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است.

گلستان شهر چشمه ها و آبشار ها

از زیباترین آبشار های این استان می توان به آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت، دوآب و شادان (هفت طبقه) اشاره کرد که هر کدام در گوشه ای از این استان سرسبز سکنی گزیده اند و زیبایی این استان را صد برابر کرده اند.

اگر شما قصد سفر به این استان رویایی را دارید سایت گلستانیها جهت اجاره سوئیت در علی آباد میزبان تمامی شما مهمانان گرامی این استان سرسبز می باشد.

موقعیت آبشار کبودوال

آبشار کبودوال نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد در استان گلستان است که پتانسیل ثبت جهانی شدن را نیز دارد.این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول در عمق دره‌ای در دل جنگل و دامنه کوه هارون با ارتفاع 1780 متر واقع شده است. سرچشمۀ آبشار به ارتفاع حدود 30 متر بالاتر از آبشار خزه ای کبودوال است. همچنین ارتفاع آبشار 12 متر، عمق حوضچه 2 متر و وسعت منطقه قابل استفاده گردشگری آن 550 متر است.

بیشتر بخوانید

از جاذبه های شگفت انگیز علی آباد کتول چه میدانید

در ابتدای راه تابلویی آبشار کبودوال را «زیباترین آبشار خزه‌ای ایران» معرفی می‌کند و همین کافی است تا گردشگران با هیجان و انگیزه‌ی بیشتری مسیر را برای رسیدن به آبشار طی کنند. بساط کافه‌داران وسوسه‌‌ی «چای آتیشی» را در دل ما زنده می‌کند. پرندگان انگار برای ما می‌خوانند و صدای آب موسیقی طبیعت را کامل می‌کند. مسیر بهسازی شده و چند پل برای عبور از رودخانه ساخته شده است؛ با خیال راحت از رودخانه می‌گذریم.

کبودوال مرواریدی که روی خزه ها می لغزد

وقتی سفر به کبودوال را انتخاب می کنید نمی شود در آنجا عکس یادگاری نگرفت. این آبشار بزرگ خزه ای در دل دامنه کوه مارون جای گرفته است و همچنین تعداد زیادی چشمه از دل کوه بیرون می آید و به پیشواز گردشگران می رود و شما را به سرانجام یک آبشار بی نظیر هدایت می کند. در این مسیر شما با بازی سنگ و سبزه و آب همراه می شوید و چشمان شما خیره به دنیای زیبایی ها می شود. آب به چه زیبایی روی سنگ ها و خزهها می لغزد و رقصان کنان بر روی زمینمی ریزد.

دسترسی به آبشار کبودوال

مسیر راه را پیموده اید و به بخش پارکینگ رسیده اید. شما در اینجا پارک می کنید که در واقع همان ابتدای مسر جنگلی می باشد. مسافرین گرامی باید طول مسیر رسیدن به آبشار را پیاده طی کنند که در حدود نیم ساعتی می شود. تمام مسیر سنگفرش و دارای پله ی باشد.حدود 320 پله سنگی و حدود 170 متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار طی خواهد شد که برای افرادی با بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه نمی‌شود.

امکانات رفاهی آبشار کبودوال

از جمله امکانات رفاهی، احداث 6 چشمه سرویس بهداشتی، پل سنگی، نرده‌های بتونی و دیواره سنگی جهت بهبود دسترسی به آبشار است.
این پارک با تنوع و تراکم پوشش گیاهی یکی از زیستگاه های گیاهی با ارزش به حساب می آید که با ایجاد زیرساخت ها و منطقه بندی مناسب و واحدهای پذیرایی متناسب با الگوی معماری پارک و محیط پیرامون آبشار می‌توان زمینه‌های جذب گردشگران بیشتری را فراهم کرد.

آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علی‌آبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.
از آنجایی که در این سد ماهی وجود دارد می‌توان شاهد حضور پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند انواع اردک‌ها، غازها و قوهای وحشی بود. بنابراین این سد و اطراف آن را می توان به عنوان سایتی مناسب جهت پرنده نگری معرفی نمود. گردشگران در مسیر بازدید از آبشار کبودوال، در کنار این سد توقف کرده و به تماشای مناظر مشغول می‌شوند. تلفیق سد با طبیعت، در هر 4 فصل سال هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

موزه تاریخ طبیعی کبودوال

در محدوده‌ی پارک کبودوال موزه‌ی تاریخ طبیعی برای بازدید عموم راه‌اندازی شده که قطعا ارزش دیدن دارد. با گشتی در این موزه با نام گیاهان و درختانی که در طول مسیر آبشار می‌بینید، آشنا می‌شوید و لذت یک گشت‌وگذار علمی را به سفرتان اضافه می‌کنید. علاوه بر انواع گونه‌های گیاهی منطقه، در موزه‌ی تاریخ طبیعی کبودوال با گونه‌های جانوری منطقه هم آشنا می‌شوید.

کبودوال آبشاری چهار فصل

این منطقه از معتدل ترین مناطق ایران به شمار می رود و در همه ی فصول سال زیبایی های خاص خود را دارد اما در بهار و تابستان به دلیل طبیعت سرسبز و آب و هوای گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب می کند.

در فصل بهار و تابستان  این آبشار دارای سرسبزی منحصر به فردی در اطراف ابشار می باشد و هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی