blosuren

blosuren

blosuren

blosuren

پیوندها
  • ۰
  • ۰

از جاذبه های شگفت انگیز علی آباد کتول چه میدانید: علی آباد کتول یکی از شهرهای استان گلستان می باشد که این شهر بهترین آب و هوا را در بین تمامی شهرهای استان گلستان دارد و بیشتر شهرتش به خاطر وجود یکی از معروف ترین آبشارهای کشورمان به نام آبشار کبودوال است.
معرفی علی آباد کتول

علی آباد کتول سومین شهر بزرگ استان گلستان می باشد که حدودا در فاصله 40 کیلومتری شهر گرگان قرار گرفته است و به دلیل قرار گرفتن این شهر منطقه پست وکم ارتفاع و قرار گرفتن در کنار چند تپه، جنگل و دو دهنه کوهستانی، آب و هوای این شهر منحصربه‌فرد شده‌است. این شهر در فاصله حدودا 40 کیلومتری گرگان واقع شده استکه شهرهای اطراف آن رامیان , گنبد می باشد.

مردم علی‌آبادکتول اکثراً از قومیت کتولی هستند و به کتولی که گویشی از زبان مازندرانی هست سخن می‌گویند اقوام مازندرانی، شاهرودی،آذربایجانی، سیستانی، نیشابوری، کاشمری، سبزواری و فندرسکی از دیگر اقوام این شهر هستند که هرکدام دارای گویش‌های متفاوت خود هستند. کتولی گویشی از زبان مازندرانی است و گویش فندرسکی برگرفته از بخش فندرسک است.مذهب مردم شهر شیعه و اغلب کتولی، مازندرانی، آذربایجانی، سیستانی، کاشمری، نیشابوری و سبزواری هستند.
روستاها و ییلاقات علی آباد کتول

روستاهای نرسو، سعد آباد، شیرین آباد، امیرآباد فندرسک، چینو، مایان (ماهیان)،  ریگ چشمه، چلی، بالا چلی، گنو، غریب آباد، چجا، لنگو، سیاه مرز کوه، افرا تخته، الستان، وسیع سر، زرین گل، کردآباد، حسین‌آباد و اسلام‌آباد، زیر مجموعه علی‌آباد کتول قرار دارند.
مناطق گردشگری و دیدنی شهر علی آباد کتول
آبشار تمام خزه ای کبود وال

آبشار کبودوال معروف ترین جاذبه طبیعت گردی و گردشگری شهرستان علی آباد کتول است که در حدود ۵ کیلومتری جنوب شهر علی آباد قرار گرفته است. آبشار کبودوال در میان دره ای جنگلی و زیبا قرار دارد و به عنوان مهم ترین تفرجگاه مردم شهر علی آباد شناخته می شود.
دریاچه سد زرین گل (دریاچه کبودوال)

در نزدیکی آبشار کبودوال، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری علی آباد کتول قرار گرفته است. دریاچه سد زرین گل یا همان سد علی آباد کتول، در میانه جاده علی آباد کتول به آبشار کبودوال قرار گرفته است.
موزه مردم شناسی علی آباد کتول

موزه های مردم شناسی در تمامی شهرهای کشور، محلی هستند که فرهنگ، آداب و رسوم، نحوه پوشش زنان و مردان محلی، غذاهای بومی و سنتی و پیشینه و کسب و کار مردم یک منطقه را در معرض نمایش قرار می دهند.
جاذبه‌های کوهستانی علی آباد کتول

چلچلی، شاه وار، ابر
اساس موسیقی کتول

ساختار موسیقی کتول متکی بر دو مقام آوازی با عنوان ( هرایی کوتاه ) و ( هرایی بلند ) است ، هر چند این دو هرایی خود دارای انواع دیگری نیز هستند که به حس مجریان و چگونگی بلندی یا کوتاهی جملات آن به هنگام اجرا بستگی دارد . از دیرباز ، خنیاگران کتول این دو مقام را بر اساس سلیقه و ذوق فردی و با اتکا به سنت بداهه خوانی و بداهه نوازی در اشکال مختلفی اجرا کرده اند که پس از شکل گیری و تثبیت ، به نام آنها نام دار شد . برهمین مبنا پس از سالیان دراز ده ها مقام به مجموعه ی مقامات موسیقی کتول افزوده شد که هر یک از آنها به نام خنیاگران پدید آورنده ی خود خوانده می شود . از نمونه ی این گونه مقامات می توان از مقام ( علی محمد صنم ) مقام ( یحیی گالش ) و مقام ( حسن خانی ) یاد کرد.
سازهای موسیقی کتول

نی کتول :از بلند ترین انواع آن در مناطق مختلف ایران است . دوتار کتول در دونوع کاسه کوچک و کاسه بزرگ متداول است . این نوع دو تار از دوتار ترکمنی گرفته شده است و نوع کاسه بزرگ آن شبیه دو تارهای شمال خراسان و کردان قوچانی است . تمام دو تارهای کتول یازده پرده دارند .

کمان چه : کمان چه های کتولی نیز در دونوع کاسه کوچک و کاسه بزرگ است . کمان چه های کاسه کوچک احتمالا برداشتی از کمانچه های ترکمنی است اما هویت کمان چه های کاسه بزرگ آشکار نیست . کمانچه ی کتول سه سیم است و شیوه های اجرایی آن آمیزه ای از تکنیک های نوازندگان مازندرانی و ترکمنی است .

شمشاد: که شباهت تمامی با سیکتک مازندرانی دارد ، ساز زبانه دار است که دارای شش سوراخ در بالا و یک سوراخ در زیر است . این ساز مانند سیکاتک مازندرانی ، همراه با مهاجرت کولیان ، که از سازندگان حرفه ای آن بوده اند ، متروک شده است . جنس این ساز از چوب شمشاد و یا نی خیزران است .

سورنا : سورنای کتول نیز از سورناهای شمال خراسان گرفته شده است ، اما نوازندگان کتول مانند سورنانوازان مازندرانی تنها از صدای بم آن استفاده می کنند . سورنای کتول دارای شش سوراخ در بالا و یک سوراخ در زیر است .

دیل یا دهی کتول : مانند دهل های جدار کوتاه خراسانی است و به نظر می رسد عینا از آن برداشت شده باشد . این دهل در واقع برای اجرای ریتم های موسیقی مراسمی کتول جانشین نقاره ی مضاعف مازندرانی شده است .

دس دایره : از ادوات کوبه ای موسیقی کتول ، مانند دس دایره مازندرانی است . این ساز در جشن های عروسی به دست زنان نواخته می شود .

 

 

جهت رزرو با شماره های زیر تماس حاصل نمایید

09114481870

09374399523

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی