blosuren

blosuren

blosuren

blosuren

پیوندها
  • ۰
  • ۰

بازار نعبلندان شور جریان زندگی | بازار قدیمی گرگان یا بازار نعلبندان در بافت قدیمی گرگان، حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارد. بد نیست بدانید که اکثر مکانهای دیدنی و تاریخی گرگان در محوطه این بازار قرار دارند. در بافت قدیم گرگان، ابنیهٔ تاریخى - مذهبى، آب‌‌انبارها، کاروانسراها و تیمچه نیز وجود دارد.

جهت رزرو سوئیت در گرگان تماس بگیرید

09114481870
مسجد جامع شهر گرگان هم که درواقع قدیمی­‌ترین مسجد شهر است در مجاورت بازار نعلبندان قرار گرفته است.
بازار نعبلندان شور جریان زندگی

این بازار به طور تقریبی دارای ۱۵۰ حجره یا مغازه است که کسبه آن به فروش میوه، سبزیجات، ادویه، مرغ و ماهی، نان و شیرینی­های محلی، برنج، انواع ترشیجات و… مشغول هستند. البته، گوشه و کنار بازار هنوز هم گاری­هایی به چشم می‌خورند که معمولا ماهی یا آب نارنج و آب غوره می‌فروشند. زنانی هم هستند که نان‌­های دستپخت خودشان یا دستبافته‌­هایشان را به بازار آورده‌­اند و در گوشه و کنار  بازار نشسته‌­اند و مشغول به فروش هستند.

بازار نعلبندان هنوز به‌عنوان یکی از بازارهای فعال محلی این شهر جنب و جوش گسترده‌ای دارد. بعد از میدان شهرداری گرگان، راسته باریکی وجود دارد که با چرخش‌ها و پیچ‌های متنوع، مجموعه یک بازار محلی را شکل می‌دهد. بازار نعلبندان از گذشته‌ها تاکنون قلب تپنده شهر استرآباد به شمار می‌رفته است و قدمت آن به قرن چهارم هجری می‌رسد.

این بازار یکى از مراکز مهم عرضه انواع محصولات بومى و غیربومى است و محصولات صنایع‌ دستى آن، به ویژه دستبافت‌هاى ترکمنى بسیار محبوب و مشهور هستند. در حال حاضر، این بازار محصولات متنوعی را از مواد خوراکی تا پوشاک را در برمی‌گیرد و هر روزه اهالی شهر بیشتر مایحتاج روزانه خود را از آن خریداری می‌کنند. تره‌بارها و میوه‌فروشی‌ها هر روز سبزی‌ها و میوه‌های تازه را عرضه می‌کنند و در این میان بازار ماهی‌فروش‌ها نیز بسیار شلوغ و پویا است. این بازار به‌ویژه در روزهای نوروز رونق ویژه‌ای پیدا می‌کند و بسیاری از مردم گرگان و حتی شهرهای اطراف، آجیل سفره عید خود را از آنجا تهیه می‌کنند.
آشنایی با بازار نعلبندان

یکی از ویژگی‌های بازارهای محلی حضور انواع خوراکی‌های خانگی است. از فروش انواع نان‌ها و شیرینی‌های محلی که از روستاهای اطراف آورده می‌شوند، مثلا از روستای زیارت که نان‌های پخته شده در تنور را برای فروش می‌آورند گرفته، تا انواع ترشی‌ها که معمولا زنان آن‌ها را عرضه می‌کنند. صنایع دستی نیز مانند لباس‌های محلی و پارچه‌های دستباف و حتی اجناس دستبافت ترکمنی در این بازار عرضه می‌شوند. از آنجا که این استان از بیشترین تنوع فرهنگی و قومی برخوردار است، تنوع صنایع‌دستی و خوراکی‌های عرضه شده در این بازار نیز کاملا به چشم می‌آید.
تاریخچه بازار نعلبندان

این بازار در روزگاران گذشته از جمله مراکز مهم داد و ستد کالا، توزیع و نشر افکار و عقاید فرهنگی، اجتماعی بوده است و بر اثر گذشت زمان و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحول یافته و شکل و بافت قدیمی و تاریخی خود را از دست داده است. چند کاروانسرای مهم و معروف مانند کاروانسرای حاج محمد تقی خان هزار جریبی نیز در این بازار در محدوده دروازه مازندران و امامزاده عبدالله فعلی در این بازار وجود داشت.

راسته‌های مختلف بازار قدیم گرگان در طول سالیان از بین رفته است و اکنون بقایایی از برخی راسته‌ها وجود دارد. برخی از راسته‌های بازار قدیمی گرگان همانند بازار  یزد و کاشان سرپوشیده بود‌ه‌اند. بخشی از محدوده بازار روز فعلی تا سقاخانه حضرت عباس (ع)، راسته‌های مختلف بازار قدیم گرگان بوده‌اند که بیشتر آن‌ها از بین رفته  و اکنون غیر از راسته چلنگران و آهنگران، راسته‌ای دیگر مشاهده نمی‌شود.
وجه تمایز بازار نعبلندان چیست؟

این بازار محلی برخلاف دیگر بازارهای قدیمی ایران، سرپوشیده نیست، راسته پیچ در پیچی را شامل می‌شود که در دو طرف آن دکان‌ها صف کشیده و با سقف‌های شیروانی خود یادآور باران‌های همیشگی شمال هستند. وجه‌تمایز بازار قدیم گرگان با سایر بازارهای سنتی کشور را می توان سرباز بودن آن بیان کرد و شاید علت این امر نوع خاص معماری یا شرایط اقلیمی آن زمان بوده است.

در گذشته در راسته بزازان فضای بزرگی برای نعل زدن به اسب‌ها بوده است و کاروان‌های مختلفی که از این مسیر می‌گذشتند، اسبان خود را در آنجا نعل می‌زدند و از آن جهت به این میدان، نعلبندان گفته‌اند.

پیشنهاد می کنیم زمانیکه وارد شهر زیبای گرگان شدید حتما اگر قصد خرید هم ندارید سری با بازار نعلبندان بزنید که خود مانند یک سفر بزرگ محسوب می شود. در این بازار هیایوی زیادی وجود دارد و شما م یتوانید با تمام حس های پنجگانه خود در ای راسته گردش کنید و با جریان زندیگی مردم محلی این منطقه آشنا شوید.

به طور کلی گلستان دو بازار بزرگ محلی و قدیمی دارد یکی بازار نعلبندان و دیگر بازار روس در شهر گنبد می باشد.با اینکه این دو بازار در فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارند اما نبض بازار شهر را در دست خود گرفته اند.
معماری بازار نعلبندان

بازار به شکلی معماری شده است که شامل راسته­‌های مختلفی است و این راسته‌­ها در میدان اصلی بازار به یکدیگر می­‌رسند. در زمان قدیم نهر آبی هم وجود داشته است که از وسط میدان عبور می­‌کرده است. در گذشته، هر راسته از این بازار متعلق به صنفی بود، صنف نجاران، دباغان، زرگران، بزازان، کفش­دوزان و… .

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی